Stephanie Marchal (Hg.), Beate Söntgen (Hg.), Andreas Zeising (Hg.)

Judgement Practices in the Artistic Field

With contributions by Jane Boddy, Larissa Buchholz, Sabeth Buchmann, James Elkins, Sandra Frimmel, Josef Früchtl, Isabelle Graw, Julia Grosse, Joris Corin Heyder, Britta Hochkirchen, Etienne Jollet, Oliver Kase, Wolfgang Kemp, Karlheinz Lüdeking, Florencia Malbran, Isabel Mehl, Magdalena Nieslony, Philipp A. Nuernberger, Regine Prange, Julian Stallabrass, Sara Malou Strandvad, Jan Verwoert, Eleonora Vratskidou, Andreas Zeising, Michael F. Zimmermann.

PRAKTIKEN DER KRITIK (Vol. 3)

Ed. by Elisabeth Heymer, Hubert Locher, Stephanie Marchal, Melanie Sachs-Resch and Beate Söntgen

2023, 504 pages, 14,5 x 21 cm, 92 illustrations, softcover, adhesive binding
ISBN: 978-3-88960-209-1
Preis: 36,00 €

Beschreibung

Judging is a practice that has come under suspicion. Who authorises and entitles whom to judge, and under what conditions does this happen? What are the premises and criteria of judgment, and in how far are they generalizable? Despite these important questions the artistic field is still dominated by judgments today. The volume examines the diverse sites and shapes of these judgments. There are manifold practices of selection and evaluation in play in the different stages of the process of judgment, as well as in the art world’s day-to-day operations of exhibiting, collecting or reviewing. Which patterns of reasoning and justification, and which styles and genres are being used in art-critical judgement? And in how far are judgment practices effective agents of cultural education, as in the formation of taste? Through a study of exemplary cases, the present volume undertakes a survey of the practices of judgment that determine the field of art, with respect to their genesis, their forms and their effects.

Autoreninfo

Prof. Dr. Stephanie Marchal, Studium der Kunstgeschichte und Romanistik in Heidelberg, Siena und Neapel. Seit August 2020 Professorin für Kunstgeschichte mit einem Schwerpunkt in der Kunstkritik und den Bildkünsten der Moderne an der Ruhr-Universität Bochum.

Prof. Dr. Beate Söntgen ist eine deutsche Kunsthistorikerin und Professorin für Kunstgeschichte an der Leuphana Universität Lüneburg.

PD Dr. An­dre­as Zeising, studierte Kunstgeschichte in Hamburg und Bochum, wo er 2001 promovierte. Anschließend absolvierte er ein Volontariat am Mu­se­um Kunstpalast in Düsseldorf. Von 2003 bis 2007 war er Wissenschaftlicher Mit­ar­bei­ter am Lehrstuhl für Kunst- und Designgeschichte und der Designsammlung Schriefers der Bergischen Uni­ver­si­tät Wuppertal. Seit 2010 ist er Wissenschaftlicher Mit­ar­bei­ter im Fach Kunstgeschichte der Uni­ver­si­tät Siegen, wo er sich 2016 habilitierte. Lehrstuhlvertretungen und Lehraufträge an der Fachhochschule Dort­mund, der Heinrich-Heine-Uni­ver­si­tät Düsseldorf, der Uni­ver­si­tät Siegen, der Hoch­schu­le für Künste Bremen und der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Uni­ver­si­tät Bonn.